Monday, November 9, 2009

161. Dr. Wang Gave Speech at the China Institute

Founded in 1926 by a group of American and Chinese educators, including John Dewey and Hu Shih, China Institute in America is the oldest educational and cultural organization in the United States focused on advancing a deeper understanding of China through programs in education, culture, business and art in the belief that cross-cultural understanding strengthens our global community. The Institute offers innovative, high quality programs, activities, courses and seminars that are open to – and designed for – people of all ages and backgrounds.
On October 24, 2009, The Renwen Society at China Institute invited Dr. Wang, Manager of Queens Library at Hollis and Adjunct Professor of St. Johns University, delivered his speech on the topic, China in the shaping of American culture. In this lecture, Dr. Wang discussed the founding fathers' efforts to draw nourishment from Chinese culture. His lecture revealed the historical facts that during the formative era of American culture, Benjamin Franklin, George Washington and Thomas Jefferson, borrowed with wisdom of learning from foreign cultures positive elements from Chinese civilization.

One of the most popular Chinese newspapers in the United States, China Press reported his speech.

You also can listen to Dr. Wang's speech on line thanks to the kindness of the USWTV. COM a well known news media company based in New York. In the following you can read the above introduction to his speech in Chinese.

中華文明自從產生之日起,就以它特有的感染力傳播四方,對世界文化的發展做出了巨大的貢獻。中國文化對亞洲文明,尤其是東亞文明的形成的作用是無可替代的。然而,我們對中華文明對東亞文化之外的影響知之不多,認識不足。有鑑於此,華美人文學會特邀王小良博士於10月24日(星期六)下午两点至四点做《中華文明與美國文化的形成》的講演,介紹中華文明是如何對美國文化的形成和發展產生影響的。

美國文化不是歐洲文化的簡單延伸。美國文化在其形成的歷史過程中從中華文明中汲取了積極因素。對美國的發展具有遠見卓識的開國元勳們在美國文化形成時期努力將中華文明的積極元素引入到美洲。他們不斷地用中華文明中的積極因素來回答和解決他們在北美建立一個新國家的過程中所遇到的問題。從而,使中華文明對美國文化的形成產生了不可忽略的作用。

王小良博士現為紐約皇后圖書館和赫利斯分館館長,聖約翰大學兼職教授,國際亞洲文明與美州研究會會長。近年來,王小良博士致力於對亞洲文明對美國影響的研究。成果頗豐,現已在中國,美國,意大利,澳大利亞,印度,以及香港的媒體和雜誌發表二十餘篇論文,其中包括《亞洲旱稻與奴隸的生活環境:托馬斯,杰弗遜將亞洲旱稻移植到美國的努力》;《本傑明弗蘭克林,喬治華盛頓,托馬斯杰弗遜與中華文明》;《我們[美國)同中國貿易》;《托馬斯傑裴遜與中國建築:中華文明與美國建國前的北美洲》;《所有後代都會銘記我的遺產》,《湯姆斯傑裴遜和傳說中的中國王子》;《本傑明富蘭克林在北美推動中國絲綢文化》;《美國開國元勳與中國陶瓷》;《本傑明富蘭克林與中國長城》;《本傑明富蘭克林與中華文明》;《探討本傑明富蘭克林的道德生活》;以及《本傑明富蘭克林與中國文化》。

王小良博士的中華文明與美國的早期發展研究已經引起國際社會的廣泛關注。並且已經走入美國歷史課堂。美國國家歷史教育協會夏威夷分會會長米德先生在近期撰文,要求夏威夷州的所有學校要在其歷史課中講授小良博士的論文。《紐約時報》在其周末專欄介紹了他的研究。近期,美國主要華文報紙《僑報》也報導了他的開拓性研究。

王小良博士的論文《本傑明富蘭克林與中國,考察本傑明富蘭克林在美國形成時期對中華文明積極因素的汲取》被以美國總統前總統布什為名譽主席,由美國政要和學界知名人士組成的紀念富蘭克林誕辰300週年委員會選中,刊登在該委員會的官方網頁上。同時,印度國家東方研究院的院刊,《歷史評論》刊載了此文。

近年來,王小良博士應邀相繼在歐洲和美國發表講演。在2006年應意大利國家美國研究中心邀請,王小良博士在羅馬講演,富蘭克林與孔子的道德哲學。2007年應世界美國研究大會邀請演講,在里斯本講美國開國元勳與中華文明,2008年應世界著名的克利弗蘭圖書館邀請在克里夫蘭講演中華文明與美國的早期發展。 2009年4月應英國富蘭克林博物館邀請,在倫敦講演本傑明富蘭克林與中國長城。2009年6月,應世界史研究會的邀請在波士頓講演托馬斯傑裴遜與中國建築和喬治華盛頓與美國中國貿易。

No comments: